❤ Solnedgång;

Puuuh.....! Det vart inge regn tack och lov för det.
Nu på kvällen gick mamma, johanna och jag ut för att ta en promenad. Och jag skulle självklart plocka blommor till i natt när jag ska sova för att få se om jag drömmer om min prins..Hehe, konstigt kan ni tycka men om jag inte sover med blommor under kudden just den här dagen så kommer jag ångra mig tills nästa midsommarafton. Så jag säger, varför inte? Det är inget som du måste göra men det är kul. ^^
   Passade på att ta lite bilder och redigera dom idag. Bilderna kommer i ett annat inlägg.

Jag hittade i en FRIDA tidning där det står att de kollat upp varför vi firar det, så jag skriver det här nedanför vad det står i tidningen.  Nu till min fråga, hur firar du midsommarafton?


Varför firar vi midsommar?

- Det finns inte så mycket bevis på hur det firades förr i tiden. Det tidigaste dokumentet är från 1200-talet där man i en isländsk konungasaga beskriver hur man drack offeröl under midsommar. Många forskare tror dock att midsommar firades mycket tidigare än så. Troligtvis firades midsommar redan på vikingatiden, det var årets ljusaste dag fylld av mystik. Firandet då såg inte som det gör idag utan man förde riter och offrade till gudarna och solen.
   Midsommarstången (eller majstången som den också kallas) kom antagligen från Tyskland på slutet av medeltiden. Ordet maja är just tyskt och betyder löva. Det är en tradition som lever kvar, vi pyntar husen med ungbjörkar och blommor. Ursprungligen var det för att man trodde att växterna hade en inneboende kraft och att de skulle överföras till husen och de som bodde där.
   Under senare tid, vid 1600-talet, fick midsommar en annan betydelse än tidigare. Det var nämligen då bönderna fick ledigt mellan att de stått och skördat och en bra anledning till att fira.
   När katolicismen kom till Sverige försökte kyrkan göra midsommar till en kristen högtid. Man tog då Johannes Döparens födelsedag som anledning till att fira. Kyrkan lyckades inte riktigt få genomslag. Det hedonistiska firandet kvarstog och idag är midsommar och Johannes Döparen två skilda dagar. Det sättet vi firar midsommar nu för tiden kommer från 1900-talets början.



Traditioner

I folktron fanns det magiska krafter i allt som levde och växte. Midsommarafton var dessutom särskilt magisk och det fanns chanser att se in i framtiden under denna natt.
   En gammal tradition för att få reda på vem som skulle bli ens framtida man var att äta väldigt salt gröt utan att dricka något innan man gick och la sig. I drömmer skulle då den framtida maken komma med vatten.
   Ett annat sätt var att sitta vid en källa. Om man kunde hålla sig tyst fanns det en chans att man såg sin man i vattnet istället för sin egen spegelbild. Daggen var också väldigt magisk. Om man rullade sig naken i daggen skulle man hålla sig frisk och bli vackrare.



Idag;

Ett annat sätt som många av oss fortfarande gör är att plocka sju sorters blommor. Men här vill vi sätta stopp - det ska vara nio sorters blommor om du ska följa den urgamla traditionen. De ska plockas i en trekorsningsväg, mellan soluppgång och solnedgång, ur tre olika diken och under tystnad.
   Det är för att tre är ett magiskt nummer och desto fler treor desto bättre. Sedan lägger du dem under kudden och drömmer om din framtida man (men det gäller att komma ihåg drömmen när du vaknar).



Källa: Tidningen FRIDA nr 12, 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0